Kristina Đuković i Ivan Velisavljević intervjuisali su Dragana Mitrića, redovnog muzičkog saradnika na Radio Beogradu i kompozitora muzike za mnoge radio drame. Izvanredan klavijaturista i školovan muzičar, Mitrić je, pored komponovanje primenjene muzike, svirao u bendovima Propaganda, Bulevar, Dejan Cukić i Spori Ritam bend, za njih je komponovao neke od najpoznatijih pesama, a svirao je i kao gost na mnogim pločama yu rocka, onima Zane i Bajage i instruktora, na primer.
-Kada i kako si počeo da radiš za Radio Beograd?
Krajem osamdesetih, javio sam se na konkurs za muzičkog saradnika u Dramskom programu, primili su me i tako je počelo. Naravno nisam razmišljao da će to
biti na duge staze, ali desilo se. Imao sam sreću da je tada Dramski program
Radio Beograda bio vrlo cenjen u evropskim okvirima i odmah sam dobio priliku
da radim kvalitetne radio drame sa izuzetnim rediteljima i saradnicima.
-Kako bi okarakterisao ulogu muzickog saradnika u radu na radio drami, kao i ulogu muzike u ovoj dramskoj formi?
Muzički saradnik ima važnu ulogu i sigurno saradnja i razumevanje na relaciji reditelj-muzički saradnik- snimatelj je osnova dobre radio drame. Naravno zavisno od ideje muzika može imati veću ili manju ulogu, moze pokriti nedostatke (glumačke, dramaturške...), doprineti tempu i dinamici drame, a opet može i pokvariti sve ako nije smislena i ako je upotrebljene bez mere i pravog razloga.
-Šta slušaš privatno? Za koje muzičare (bendove) bi rekao da su formirali
tvoj muzički ukus?
Najkraće rečeno – sve. S obzirom da sam od svoje pete godine počeo da sviram
i učim muziku, već tada sam upoznavao klasiku a pogotovo na studijama
kompozicije na akademiji sam imao priliku da upoznam razne savremene tendencije
iz oblasti umetničke muzike. S druge strane, početkom sedamdesetih sam počeo da
sviram i jako sam voleo rok i džez muziku
koje su u to vreme imale najrazličitije tendencije. Počeli su i rok koncerti u
Beogradu (npr. prvi nastup Deep Purple u Bgd, Santana sa Earth, Wind and Fire
kao predgrupom...) , izuzetno kvalitetan Newport džez festival sa sešn-ima u
džez klubu Doma omladine itd... Frank Zappa! "Peaches en regalia" sam
čuo prvi put sa svojih dvanaest godina – potpuni šok. Rok giganti tog vremena
poput Led Zeppelin, simfo rok Yes, Pink Floyd, sve popularniji džez rok sa
Miles Davisom, Corea, Hancock na čelu, Weather report (fenomenalni koncert u Bg- turneja 8.30 sa
Pastoriusom), itd, itd, itd.
-Kako održavaš ravnotežu između zahteva koje nameće određena radio drama za
koju biraš muziku i svog ličnog muzičkog ukusa?
Nemam nikakav problem tog tipa. Jednostavno ne razmišljam o tome. Kad se
radi o primenjenoj muzici sve je podređeno krajnjem cilju (drami, predstavi,
filmu...) i mora da ima svrhu da doprinese a ne da odmogne tom cilju. Naravno,
ima scenarija koji mi se više dopadaju i tema koje više volim da radim, ali to
je normalno u svakom poslu.
-Koja ti je omiljena radio drama od onih na kojima si radio?
Jedna ne postoji. Ipak sam za skoro dve i po decenije uradio preko šest
stotina drama i imao privilegiju da radim sa svim relevantnim rediteljima i starije i mlađih
generacija koji su sada već iskusni pozorišni i radio reditelji i koji su svi
prošli kroz Studio 10 Dramskog programa kao kultnog mesta srpske kulture. Sigurno mi je
u najlepšoj uspomeni period 1989-1992, kada sam i na međunarodnim festivalima
imao uspeha sa rediteljem Darkom Tatićem i dramama "Život i delo Alfonsa
Kaudersa", "Kako zabaviti gospodina Martina" B. Pekića,
izvanredan dokumentarac o promeni pola "Zaudni vir", te "Sporedno
nebo" Vaska Pope na švedskom jeziku koje smo radili u Finskoj i za koje
sam komponovao muziku po pozivu njihovog radija. Dobili smo odlične kritike a i
ponude drugih zemalja za gostovanja, no ubrzo su usledile sankcije i sve je to
propalo.
-Komponovao si neke od najvećih hitova grupe Bulevar i Dejan Cukić i spori
ritam bend ("Ja bih da pevam", "Nestašni dečaci",
"Nebo jedino zna", "Letnje kiše"). U čemu je razlika između
komponovanja za Cukića i za jednu radio dramu?
Razlika svakako postoji. Rad u bendu podrazumeva prepoznavanje i prilagođavanje
kreativnosti svakog člana. Nije dovoljno da pesma bude dobra sama po sebi u
muzičkom i tekstualnom delu, već je bend taj koji joj daje i vizuelni i zvučni
identitet. Što je taj spoj iskreniji i skladniji to će i pesme zaživeti na
koncertima i izdržati test vremena kod publike. Ja sam imao sreće da se neke od
njih (Dečaci, Letnje kiše, Nebo jedino zna, Ja bih da pevam ...) i danas često
čuju i vide u medijima i da publika voli da ih sluša na koncertima.
Kada radim primenjenu muziku i muziku uopšte koja nema komercijalni
predznak osećaj je potpuno drugačiji. Tu sam sam i potpuno oslobodjen bilo
kakvih ograda, kao slikar pred praznim belim platnom, i zaista uživam u
avanturi koja se zove komponovanje i stvaranju onoga što predstavlja magiju
zvuka i čiste muzike.
-Kako bi opisao razlike između rada jednog muzičkog saradnika na radio
dramama različitih žanrova i za koji žanr najviše voliš da radiš?
U principu nema razlike. Razlike su u žanrovima, ali su postupci slični.
Važno je imati osećaj mere i jasnoću kako rediteljskog tako i muzičkog
postupka, onda žanr dobija svoj smisao i kvalitet. Nemam neke posebne favorite, možda su
forme sa psihološkim faktorima zahvalnije za muziku, ali i dobru komediju je, s
druge strane, teško napraviti pa predstavlja izazov.
-Čuli smo da voliš da igraš bilijar. Od kada datira ta ljubav i da li ima
neke veze između filozofije bilijara i filozofije radija?
Da, volim bilijar, još u gimnaziji i kao student imao sam prilike da naučim
osnove, a kasnije sam prilično usavršio i napredovao. Čak sam u Londonu stao i za
snooker sto (zastrašujuće), a još uvek negde imam i snooker štap. No, sticajem
okolnosti već dugo godina nisam igrao. Filozofija bilijara i filozofija radija – ne znam, možda
neko pronađe neku vezu, ja je ne vidim.
No comments:
Post a Comment